JINC voor gelijke kansen op de arbeidsmarkt

Hoe kan Holtrop Ravesloot uiting geven aan onze wens om, ook professioneel, maatschappelijk betrokken te zijn en onze verantwoordelijkheid te nemen? Holtrop Ravesloot is partner geworden van JINC, omdat het doel van deze organisatie één op één aansluit bij het vak en de kennis van Holtrop Ravesloot. Gerald, Lisanne en Marion vertellen over het doel van JINC, hun ervaringen én wat zij zelf meenemen uit deze samenwerking.

Hoe kunnen wij als Holtrop Ravesloot nu echt onze maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen? Het is een vraag waar wij als team lang over hebben nagedacht. Natuurlijk kan je altijd een organisatie financieel sponsoren maar wat sluit ook goed aan op onze kennis en expertise? In onze dagelijkse praktijk staat de ontwikkeling van mensen centraal en we zochten naar een doel waar dat ook voorop zou staan. Via een relatie maakte Gerald kennis met het team van JINC en dat bleek een schot in de roos.

Wat is JINC?

sollicitatietraining

Praktische tips geven waar leerlingen gelijk mee aan de slag kunnen

JINC helpt kinderen van 8 tot 16 jaar met een sociaaleconomische achterstand aan betere kansen op de arbeidsmarkt. Met verschillende projecten werken zij bijvoorbeeld aan taalvaardigheden, digitale vaardigheden of een introductie tot de arbeidsmarkt door middel van sollicitatietrainingen, een bliksemstage of carrière coaching.

Het doel van JINC sprak ons erg aan, de activiteiten vonden wij leuk en die gaven ons de kans hier ook daadwerkelijk aan bij te kunnen dragen. Dit jaar zijn wij als team bijvoorbeeld betrokken geweest bij de sollicitatietraining en een project rondom digitalisering. Lisanne en Gerald namen de sollicitatietraining voor hun rekening, Marion zette zich in voor het project rond digitalisering.

Taal en digitale vaardigheden

JINC werkt met leerlingen van de lagere school met name aan taal- en digitale vaardigheden en wil zo voorkomen dat ze een achterstand oplopen. Automatisering is daarvan een voorbeeld, een ander is het TaalTrip project. Kinderen gaan bij dit project met een begeleider naar, bijvoorbeeld, de supermarkt om meer te leren over hele alledaagse begrippen, die voor kinderen met een taalachterstand lastig kunnen zijn. Op een TaalTrip zien zij moeilijke woorden in hun context en maak je deze door middel van activiteiten in de omgeving duidelijk.

Ook het project Digitale vaardigheden, waar Marion bij betrokken was, maakte het onderwerp behapbaar en visueel. Door kinderen nu al bewust te en enthousiast te maken voor digitalisering is de kans groter dat zij later een keuze maken in de richting van dit vakgebied.  Voor het zover was kreeg zij een training van JINC om de methode en middelen onder de knie te krijgen. Vervolgens mocht ze een dagdeel naar een school in Amsterdam om een groep van negen- en tienjarigen te leren wat een computertaal is, wat een algoritme is en hoe dat dan werkt.

“Vaak zijn de kinderen zelf al een stuk handiger met de laptop dan ikzelf maar wij kunnen ze dan toch iets bijbrengen over automatisering. We leggen uit wat het is en wat je ermee kan. Ook dit wordt heel praktisch gemaakt. Zo gaan zij een robot [speelde Marion] programmeren die zij een boterham met hagelslag laten smeren. Hoe pak je dat nou aan? Op deze manier leren de kinderen problemen te analyseren en het logisch te beredeneren. Zo leren ze welke stappen je daarvoor nodig hebt, wat je ermee doet en hoe je uiteindelijk komt tot een gesmeerde boterham met hagelslag. En ze gaan natuurlijk zelf aan de slag.

Het is een hele leuke manier om kinderen digitale vaardigheden te leren en daar worden ze zelf ook heel erg enthousiast van. De leerlingen beseffen dat een algoritme maken meer is dan uiteindelijk een druk op de knop, iets waar je echt over na moet denken. Er zijn direct kinderen die het heel snel oppakken en met een heel simpel programma zoals Scratch al iets leuks kunnen doen. Dat is heel leuk om te zien. Een lange tijd geleden stond ik zelf voor de klas, dus ik vind het fijn om weer eens met kinderen te werken. En het mes snijdt aan twee kanten, want zelf ben ik niet zo’n hot shot in automatisering, dus ook ik heb door dit project iets geleerd.”

Sollicitatietraining VMBO-leerlingen: voor stage en (bij)baan

JINC verzorgt voor VMBO-leerlingen van dertien tot zestien jaar die binnenkort stage moeten lopen een sollicitatietraining. Daarmee bereiden ze zich voor en kunnen ze alvast oefenen. Vooraf stellen ze een brief en CV op die door de professionals doorgenomen worden. Namens Holtrop Ravesloot leverden Lisanne en Gerald hun bijdrage aan deze training:

Met de sollicitatietraining bereiden we kinderen voor op hun eerste solliciatie

“Samen sta je dan voor een groep van acht tot vijftien leerlingen die een sollicitatie hebben voorbereid. We oefenen het gesprek, geven feedback op de cv’s en kijken naar zaken als; hoe kom je binnen, kijk je iemand wel aan, hoe zit je op je stoel, spreek je netjes, hoe kleed je je, en ga zo maar door,” zegt Lisanne. “Dat is voor ons dagelijkse kost maar deze leerlingen gaan dit binnenkort voor het eerst echt doen. Dan helpt het als je al eens geoefend hebt. Bewustwording is misschien wel het belangrijkste aspect. Hoe kom je over, wat kan je verwachten en wat verwacht de ander. Daar geven we vooral hele praktische tips over.”

“Het is onwijs leuk om dit te doen en ik haal hier zelf ook nieuwe inzichten uit. De leerlingen bieden weer eens een heel ander perspectief en dagen je uit om anders te denken. Dat heeft ook weer invloed op mijn werk bij Holtrop Ravesloot,” deelt Gerald. “Wat stelt een kandidaat zich voor bij de instelling waar zij voor solliciteert? Wat betekent de overstap van, bijvoorbeeld, de financiële sector naar een publieke organisatie? Daarnaast is het natuurlijk gewoon enorm waardevol om eens breder te kijken en nieuwe inzichten te krijgen.”

Maatschappelijke verantwoordelijkheid én voldoening

De samenwerking met JINC is de ideale manier voor Holtrop Ravesloot om haar maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen op een manier die echt bij ons past. Wij worden uitgedaagd om leerlingen te inspireren en als dat lukt geeft dat veel voldoening. De docenten waarderen het feit dat wij ons hiervoor inzetten en alleen al de verandering in dynamiek zorgt voor motivatie en plezier. En de leerlingen natuurlijk, die mogen er zelf mee aan de slag en realiseren vaak al snel dat ze hier echt voordeel bij hebben:

“De laatste keer was er zelfs een leerling die ‘s middags een echte sollicitatie had, voor een bijbaan. Die situatie hebben we uitgebreid besproken en ze liep met veel zelfvertrouwen het lokaal uit die middag. Zo leuk. De leerlingen verwerken elkaars (en onze) feedback en pakken het echt op. Je merkt dan dat je ze handvatten geeft voor de praktijk en dat het echt z’n vruchten afwerpt. Ik loop daarna met een heel blij en goed gevoel weg.”

Eerlijke kansen op de arbeidsmarkt

Als executive search bureau staan diversiteitsvraagstukken altijd hoog op de agenda. Balans is wat ons betreft altijd de beste uitkomst. Neem bijvoorbeeld een raad van bestuur of raad van toezicht, die functioneert het beste als daar een juiste balans is tussen mannen en vrouwen, diverse culturele achtergronden en expertises. Een mooi afspiegeling van de maatschappij of alle lagen van de organisatie. De inspanningen van JINC dragen op de lange termijn bij aan gelijke kansen op de arbeidsmarkt. Natuurlijk lossen we dat hiermee niet vandaag of morgen op, maar we werken wel direct aan de kansen van mensen op het moment dat ze de arbeidsmarkt betreden.

Iedere werknemer van Holtrop Ravesloot draagt ongeveer twee dagen per jaar bij aan een project en we bieden JINC ook andere ondersteuning. Natuurlijk is een financiële bijdrage daar onderdeel van, maar we kijken ook op welke manieren we nog meer kunnen helpen. Zo hebben wij pro bono twee leden voor de raad van toezicht gezocht en dragen we op een alternatieve manier een steentje bij aan het project ‘Baas van morgen’ door ons netwerk in te zetten. Dit is een project van JINC waarbij kinderen een dag aan de slag gaan als CEO of directeur van een organisatie. Nu is een dag meelopen bij Holtrop Ravesloot misschien niet zo interessant, maar wij hebben wel veel opdrachtgevers met gave bedrijven en organisaties die perfect bij dit project passen en kunnen daarmee de connectie leggen.

stage leerlingen

Ook ons netwerk zetten we graag in om kinderen aan een interessante ‘Bliksemstage’ te helpen

JINC timmert zelf hard aan de weg en waar mogelijk proberen wij mee te denken. Het enthousiasme van de mensen van JINC werkt aanstekelijk, ze zijn proactief maar niet dwingend. Natuurlijk doen zij een beroep op bedrijven voor deelname aan projecten en sponsoring, maar ze doen er echt iets goeds, vanuit een oprecht enthousiasme. Wij leren iedere keer weer van de projecten van JINC waar we aan deelnemen, als mens, maar ook zeker als professional nemen we dingen die wij leren mee in ons vak. Kortom, voorlopig blijven wij nog wel partner van JINC.